Lärarguiden - Att introducera studenter till högre studier
För att våra nya studenter ska känna sig välkomna, få en bra introduktion till Högskolan Väst och klara sina studier är första terminen av avgörande betydelse.
På den här sidan hittar du information om:
- Saker du som lärare behöver förstå om att vara student
- Innan du börjar bygga din kurs och kommunikationsplan
Om Lärarguiden
Lärarguiden är framtagen för att underlätta arbetet med att introducera nya studenter till högre utbildning. Utgångspunkten är vad studenter har sagt att de behöver och förväntar sig av introduktionen, kompletterat med lärares erfarenheter av vad som behövs och det som forskning visar. Den innehåller bland annat färdigt informations- och stödmaterial och länkar till praktiska exempel, och du använder det som passar dig.
Studenter som får hjälp att knäcka den akademiska koden och därmed att förstå de akademiska spelreglerna blir mer självgående. Samspelet mellan student och lärare blir då ett utbyte där innehållet i disciplinen och programmet kommer i fokus. Som lärare kan du underlätta för nya studenter genom att förmedla vad som är specifikt för lärandet i högre studier så att studenterna får insikt i vad som krävs och förväntas av dem.
Tänk på att inte ge studenterna all information på samma gång, och på att informationen kan komma att behöva upprepas - att börja sina studier kan vara väldigt omvälvande och innebära mycket ny information för studenten. Fundera över när i utbildningen studenten behöver informationen, till exempel så behöver studenterna veta hur man anmäler sig till salstentamen när just det är aktuellt.
Klicka här för att komma till välkomstinformationen till nya studenter på studentwebben! Den här sidan är bra att hänvisa studenter till när de har frågor tex inför starten, här finns en checklista på allt de behöver göra och en FAQ.
Att vara student, detta behöver vi ha koll på
Informera om vad det innebär att vara student vid en svensk högskola
- Beskriv det svenska akademiska systemet och hur högskolestudier fungerar
- Introducera vad vi förväntar oss av studenter i högre utbildning, t ex i termer av eget ansvar, vetenskaplighet, kritiskt förhållningssätt, analytisk förmåga, och självständig problemlösning
- Introducera karakteristiska drag för akademisk text, läsande och akademiskt skrivande och klargör varför och hur man refererar och citerar
- Tydliggör för studenterna vad det innebär med obligatoriska moment, vilka moment som är obligatoriska och vad en komplettering är och vad det innebär
Du kan gärna tipsa studenterna om det stödmaterial som Högskolan Västs bibliotek har producerat:
Guider
Mallar och anvisningar
Referenssystem
Biblioteket har också en Youtube-kanal med filmer kring allt från hur man lånar en bok till guider i vetenskapligt skrivande.
Akademiskt språk har flertalet guider.
Studenters rättigheter och skyldigheter
Studentinflytande är en viktig del i utbildningen och dess kvalitet, t ex möjligheter att utvärdera kurser och delta i programråd. När studentrepresentanter utses, informera gärna om uppdraget till studenten samt hänvisa studenten till studentkåren, Studentkåren vid Högskolan Väst - SHV.
Andra centrala dokument och viktig information att delge studenterna finner du här:
Studenters rättigheter och skyldigheter
Det är viktigt att informera studenterna om deras rättigheter och skyldigheter, hur lärosätet hanterar trakasserier och vart man som student vänder sig om man uppmärksammar trakasserier.
Tillgodoräknande
Studenter vid Högskolan Väst kan ansöka om att få tidigare utbildning eller yrkesverksamhet tillgodoräknad. Vid osäkerhet hos studenten på hur det fungerar och vilka kurser hen kan tillgodoräkna, ta kontakt med studie- och karriärvägledningen.
Mer information och processen för tillgodoräknande.
Innan du börjar bygga din kurs och kommunikationsplan
Det underlättar om studenterna är informerade om hur kommunikation med lärare och administrativ personal sker
- Informera om vem studenterna ska vända sig till med vilka frågor. Här kan du läsa om studentens rättigheter och skyldigheter.
- Informera också om studentens rättigheter kring klagomål.
- Gå igenom vad Canvas är och hur lärplattformen används på aktuell kurs/program.
- Gå igenom andra system som eventuellt används utöver Canvas, till exempel funktioner i Zoom.
- Informera om i vilket system studenten hittar vad, när studenten ska röra sig i vilket system och vad som förväntas av studenten i till exampel Canvas eller Zoom.
- Tänk på att systemen kan se olika ut för dig som lärare och för student, informera dig om hur det ser ut för studenten.
Ge studenterna en helhetsbild över program- eller kursupplägget
- Klargör med hjälp av utbildningsplanen syftet och målet med programmet.
- Klargör med hjälp av kursplanen syftet och målet med kursen.
- Var tydlig mot studenterna vilka moment som är obligatoriska i varje kurs och hur de ser det själva
- Var tydlig mot studenterna vilken litteratur som är obligatorisk för varje kurs och hur de ser det själva
- Informera om lärosätets regler och deadlines – t.ex. vad som gäller vid en komplettering eller omtentamen, hur många gånger studenten kan skriva en omtentamen
- Introducera kurslitteraturen och förmedla gärna läsanvisningar i kurs-PM så studenterna kan orientera sig i sin läsning
- Berätta att kurslitteraturen kan lånas på biblioteket eller köpas på Gregarts tex.
- Kom ihåg att redan från start tydligt klargöra vilka eventuella behörighetskrav som gäller för uppflyttning inom program
- Introducera de olika arbets- och examinationsformerna som används i programmet/kursen, exempelvis grupparbeten, seminarier, föreläsningar, hemtenta
- Viktigt att poängtera att det vid heltidsstudier innebär 40 timmars vecka för normalstudenten
- Viktigt att informera om att studenten måste registrera sig vid varje ny kursstart inom programmet. Studenten registrerar sig själv i Ladok och registreringen öppnar fyra veckor före kursstart och stängs vid kursstart