Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Inom Akademus arbetar vi ständigt med att hitta nya former för lärande och samtal kring lärande. I och med detta så har vi nu dragit i gång Akademuspodden. En ny podcast för dig som vill utvecklas, inspireras och få nya perspektiv på lärande inom högre utbildning.

Lyssna på våra avsnitt

  1. Akademisk litteracitet
  2. Akademiskt lärarskap
  3. Studentcentrerat lärande

#3 Studentcentrerat lärande

2015 släpptes "Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area" som bland annat lyfter studentcentrerat lärande som en faktor för att skapa kvalitet i högre utbildning. Vi vrider och vänder på förhållningssättet studentcentrerat lärande och får inblick i hur de aktivt arbetat med detta på institutionen för hälsovetenskap på Högskolan Väst.

Lyssna på avsnittet på Spotify.

Medverkade

  • Brigitta Stenström, institutionen för hälsovetenskap
  • Åsa Thomsen, institutionen för hälsovetenskap

Håller i samtalet gör Emelie Wester.

Tips

#2 Akademiskt lärarskap

Vad är akademiskt lärarskap och varför ska vi sträva efter det? I detta avsnitt samtalar vi om hur vi kan skapa plattformar och kulturer på lärosäten där läraranställda, inte bara utvecklar sitt egna lärarskap, utan även delar med sig av sina erfarenheter kring pedagogisk utveckling. Dagens tre gäster hör hemma på olika delar av Högskolan Väst, men är alla kopplade till Akademus verksamhet.

Medverkande

Urban Carlén, verksamhetsledare inom högskolepedagogik och verksam på institutionen för individ och samhälle
Karin Svensson, högskolepedagogisk utvecklare och verksam på institutionen för ekonomi och IT
Lars Johansson, avdelningschef för Pedagogiskt stöd och utveckling

Emelie Wester leder samtalet.

Tips

SULF:s skriftserie - Akademiskt lärarskap

#1 Akademisk litteracitet

Vad är egentligen akademisk litteracitet och varför är det viktigt att jobba med? I detta avsnitt får du träffa Maria Persson från Akademiskt Språk och Camilla Martinsson från institutionen för ingenjörsvetenskap som tillsammans vrider och vänder på begreppet akademisk litteracitet. Maria och Camilla har hittat nya sätt att samarbeta tillsammans för att integrera arbetet med akademisk litteracitet i studenternas ordniarie undervisning.

Medverkande

Maria Persson, Akademiskt Språk
Camilla Martinsson, Institutionen för ingenjörsvetenskap

Vidare läsning

Eklund Heinonen, M. & Sköldvall, K. (2015). Nu har vi ett gemensamt språk – om ämnesintegrerad undervisning i akademiskt skrivande. I: Högre utbildning 5:2. s. 133–138. Nu har vi ett gemensamt språk – om ämnesintegrerad undervisning i akademiskt skrivande

Eklund Heinonen, M., Lennartsson-Hokkanen, I, & Nord, A. (2018). ”Mer än bara text och ord” Akademiskt skrivande i utbildningar i socialt arbete och sociologi. "Mer än bara text och ord"

Wingate, U. (2018). Academic literacy across the curriculum: Towards a collaborative instructional approach. Language Teaching, 51(3), 349-364. doi.org/10.1017/S0261444816000264

Akademiskt Språk på Högskolan Väst

Senast uppdaterad