Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Vad händer under terminsstart

Inför terminsstart

När det närmar sig terminsstart, och kursstarter, är det viktigt att du som lärare och/eller programansvarig stöttar studenterna med information så att de ska få en bra start i sina studier. Här finns information och tips till dig för att underlätta det arbetet.

Vad händer under terminsstart? 

Se alla våra terminstider och läsperioder. 

Första dagen på terminsstarten är tänkt att vara ett tillfälle där nya programstudenter schemaläggs för att träffa er lärare och varandra och få en första dag för att känna sig välkomna till Högskolan Väst och till sina studier. Tips och mer information om hur en sådan dag kan läggas upp finns längre ner i den här guiden.

Terminsstart på höstterminen

Under terminsstartsveckan har vi gott om stödpersonal tillgängliga i Stråket som kan svara på dina studenters frågor om sin utbildning, ge ut Västkort och hjälpa till att hitta rätt. I början av veckan stöttas studenten också med att hitta till anvisad lokal enligt lagt schema. Event kan ske under dagen som musik, mat mm.

Måndagen på höstterminsstarten ska vara schemafri för studenter som inte är nybörjarstudenter. Till detta finns två anledningar - att det ska finnas lokaler så att det räcker denna dag och att studenter kan engageras som representanter från Studentkåren. De stöttar andra studenter att hitta rätt och anordnar Inslussningen.

Terminsstart på vårterminen

Terminsstart på vårterminen innebär färre nya studenter på plats än vid en höstterminsstart men under dagen finns viss stödpersonal till hands. Vi hänvisar också studenter till Servicecenter som är rustade.

Smygstartsveckan

Smygstartsveckan arrangeras både innan vår- och höstterminen veckan innan terminen börjar. Under smygstartsveckan får våra nationella studenter massor med bra tips om saker de behöver veta som ny student och campusvisningar ordnas. Detta kan även tidigare studenter delta på. Under veckan sker även Introduction days för våra internationella studenter och aktiviteter synkas om möjligt ihop.

Läs mer om Smygstartsveckan.

Starta upp din kurs

 

Starta upp din Canvas-kurs 

Canvassidor skapas automatiskt och är sedan tillgängliga för studenterna när de har registrerat sig (vilket ex. sker med start i början av augusti vid HT)  Kurserna i Canvas skapas den 10 juni inför HT och 8 veckor innan kursstart för VT.

Tänk på att;

  • Kontrollera att rätt litteraturlista och kursplan är kopplade till kursens canvassida (8 veckor innan kursstart ska rätt version vara fastställd).
  • Det är viktigt att ha en välkomsthälsning till dina studenter på Canvaskursen, den måste finnas på plats när kursen publiceras för studenter 4 veckor innan kursstart. Studenterna bör få känna sig välkomna av texten och få en känsla av att de vet vad kursen/programmet innebär. Beskriv också hur första tillfället på kursen genomförs vad gäller datum och tid samt lokal/länk till Zoomrum och ev litteratur kopplat till tillfället.
  • Vid behov, lägg till andra lärare som ska undervisa på kursen (lärare som är tjänsteplanerade i Planum läggs automatiskt in på kursen).
  • Publicera kursens Kurs-PM senast 2 veckor innan kursstart.

Lär dig mer om Canvas:

  • Det finns en introduktionsmodul i Canvas – här hittar studenten det mesta som behövs för att komma igång med sina studier. Denna modul läggs automatiskt till på alla Canvaskurser.
  • Introduktionskurs till Canvas för pedagoger och allmän information om Canvas på Högskolan Väst.
  • Varje Canvaskurs har ett eget Zoomrum. Du klickar dig in i mötet på vanligt sätt och blir då deltagare i mötet. För att överta värdskapet i e-mötet använder du dig av en värdnyckel som finns angiven i kursen. Här hittar du information kring värdnyckel i Zoom (webbsida).

Tips och trix om att utbilda i digital miljö (Akademus).

Kursinformation

Sidan Kursinformation ger dig en översikt över kursen och du kan direkt se kursplan, litteraturlista, moduler, vilka lärare som är kopplade till kursen och schema samt närmare kursstart även se hur många studenter som varit inne på kursens Canvas-sida.

Att tänka på om schemat inför terminsstarten

  • Som lärare hittar du schemat i Canvas kalender eller i kursens kursöversikt. Du kan också gå till modulen ”Kurser” i Medarbetarportalen för att hitta länken till KronoX.
  • Studenterna hittar sitt schema i kalendern i Canvas – kontrollera så att detta visas korrekt. Tänk på att aktiviteter som du lägger till i Canvaskursen blir en del av studentens schema. Detta kan vara tex inlämningsuppgifter och handledningstider. OBS: Aktiviteter som läggs till i Canvas-kalendern synkas inte över till KronoX.
  • I Canvas kalender kan du välja hur du vill se schemat. Testa gärna att välja mellan ”Vecka”, ”Månad” och ”Agenda”-vyerna i kalendern för att hitta den layout som passar dig bäst
  • Kontrollera att schema är korrekt i kursen (4 veckor innan kursstart finns det på plats)

Information till studenter inför utbildningen

Information som går ut till studenterna centralt:

  • Utskick/nyhetsbrev löpande, det första direkt efte sista ansökningsdag och sedan i anslutning till de antagningsbrev (1 och 2) som skickas ut av UHR. De innehåller information som tex bostadsgaranti och information om terminsstart. Närmare terminsstart skickas mer nyhetsbrev ut för att påminna studenterna om att registrera sig.
  • Välkomstsida (se exempel på en personlig startsida på bild nr 1).
  • Som student får man sedan löpande nyhetsbrev under terminen.

Exempel på en personlig startsida (Bild 1).

Skärmdump och exempel på webbsida för välkomstsida för student

 

Senast uppdaterad