Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
E-mötesverktyget Zoom används för nätbaserade möten, e-seminarier, handledning och grupparbeten.
Förutsättningen för att du ska kunna leda och/eller delta i ett Zoom-möte är att du har:
I vår lärplattform Canvas använder vi Zoom vid e-möten. För att ansluta till ett e-möte, gör så här:
Verktyg för mötet hittar du i listen längst ner i fönstret. Listen blir aktiv så fort du rör musen. Det är här du startar och stänger kameran och mikrofonen. Kontrollera att du har rätt ljudenhet inkopplad genom att klicka på den lilla pilen till höger om mikrofonsymbolen. För att gå ur mötet tryck på Leave Meeting.
Du kan delta i ett Zoom-möte fast du inte har ett Zoom-konto. Denna film beskriver hur du kan ansluta till ett e-möte utan Zoom-konto.
Först behöver du ladda ner Zoom-klienten och installera den på din dator. Om du sedan tidigare använt Zoom via Canvas är klienten redan installerad och du har fått en Zoom-ikon på datorns skrivbord. Gå då direkt till stycket Så här kommer du in i Zoom.
Nu är du redo för att skapa ett e-möte!
Gå in i e-mötet via länken i bokningen. Den som har skapat e-mötet kan dessutom gå in i mötet via Zoom-panelen, Meetings.
Alla är inte vana att delta på e-möten så vi har samlat några generella tips och saker att tänka på vid uppkoppling via Zoom, på sidan Nätikett student. Det viktigaste är dock att våga ställa frågor, alla har vi varit nybörjare någon gång, det gäller såväl studenter som lärare.
Vill du veta mer om vilka möjligheter Zoom kan ge dig som student kan du med fördel ta del av Zooms egna supportmaterial.