Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Vi träffade Lina för att prata om hennes erfarenheter från att arbeta extra som biblioteksvärd.
- Jag började att arbeta som biblioteksvärd i slutet av augusti 2019, så runt 1 år och 3 månader.
- Jag var intresserad av att söka ett extrajobb jämte mina studier och hittade då annonsen för jobbet som biblioteksvärd på Indeed. Att söka jobbet var ett solklart val.
- Under mitt pass står jag i biblioteksdisken, där vi finns till för att ge studenter och andra biblioteksbesökare den hjälp de behöver. Detta kan bland annat innebära att hänvisa var en bok finns eller visa hur skrivaren fungerar. Vi ställer även upp de böcker som kommit in under dagen på rätt hylla, fixar iordning fjärrlån som ska till andra bibliotek, sätter upp nya tidskrifter samt ser till att biblioteksmiljön ser trivsam ut.
- Vi är två biblioteksvärdar som arbetar på varje kvällspass, där alla har sin bestämda dag. Då en bibliotekarie finns kvar till kl. 17, börjar en av oss kl. 16 och den andra kl.17. På kvällen är det mestadels lugnt, så det blir inte stressigt att utföra våra arbetsuppgifter. Under passet brukar det finnas en jämn tillströmning med studenter och besökare som ställer frågor och som behöver hjälp med olika saker, vilket är kul att hjälpa till med.
- Jag trivs med mina medarbetare och biblioteksmiljön. Min mamma har under hela mitt liv arbetat på bibliotek och jag har hälsat på ofta, så biblioteket har blivit lite som ett andra hem. Jag trivs även med att träffa många olika människor, vilka blir glada och tacksamma när vi hjälper dem. Vi får också ett bra stöd av personalen som har hand om oss och det känns tryggt att kunna höra av sig om det är något vi undrar eller som händer i biblioteket.
- Jag känner att jag har fått nytta av att vara serviceinriktad, vänlig och hjälpsam när jag hjälper studenter och andra besökare. Det är även bra att vara van vid datorer för att hantera bibliotekets olika system. Att vara ordningsam är också positivt för att hålla ordning och reda i de olika arbetsmomenten.
- Det fungerar jättebra! Jag arbetar en kväll i veckan samt en lördag i månaden, vilket ger mig gott om tid för studierna. När det är lugnt i biblioteket och vi har gjort våra arbetsuppgifter, kan vi dessutom studera under arbetstid vilket är toppen!
- Jag tar med mig servicetänket och den erfarenhet jag fått kring hur jag kan agera för att göra kunder/besökare nöjda genom rätt hjälp och bemötande. Hur man mottager människor på ett bra sätt helt enkelt, viket är värdefullt inför framtiden.
Lina läser just nu sitt tredje år på Digitala Medier‐programmet, där hon började studera år 2018.
Intervjun genomfördes i november 2020