Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
10 aug 2021
Inför terminsstarten har du som ny student (svensktalande) möjlighet att få snabba svar på enkla frågor via vår nya chatbot.
Du kommer att hitta chatboten på startsidan för Studentwebben, och på de sidor som finns under Ny student.
Det är ett faktum att vi gör mycket mer på nätet nu än tidigare – vi handlar mat, bokar frissan, letar information och anmäler oss till olika event. Mycket av det som händer upprepar sig, samma frågor ställs igen och igen. I dessa lägen kan det ibland vara smidigare att använda en chatbot som istället för människor snabbt svarar på en stor mängd frågor, detta oavsett tid på dygnet.
Högskolan hanterar idag många förfrågningar från våra studenter och medarbetare. Största delen av de frågor som kommer in är ofta återkommande och av liknande karaktär. Eftersom att våra servicefunktioner enbart är öppna under kontorstid får ni som studenter ibland vänta extra länge för att få svar på era frågor.
Några exempel på vanliga återkommande frågor från nya studenter är:
Chatboten ingår i ett pilotprojekt som kommer att utvärderas framöver.
En stor fördel med chatboten är att den kommer att hjälpa högskolan att fånga upp nya frågor som ni som nya studenter ställer. Den hjälper oss också att se hur ni formulerar samma fråga på olika sätt och genom detta kan vi förbättra svaren som chatboten ger.
Chatbot (QnABot) = En typ av programvara där användaren kan få svar på vanliga frågor oavsett tid på dygnet