Skolprestationer och utbildningssituation för barn och ungdomar placerade i familjehem eller på institution
Projektets huvudsyfte är att förbättra kunskapsläget kring vilka faktorer som leder till de låga skolprestationerna.
Tre huvudfrågor fokuseras:
- förändringar vad gäller skolprestationer och utbildningsvägar för barn och unga födda 1972 – 1992 som varit placerade i samhällets dygnsvård
- betydelsen för underprestation av olika typer av placering under olika delar av skolgången, av skillnader i stöd av skolarbetet från hemmet mellan placerade och icke placerade elever, och av flyttning mellan olika skolor
- Socialtjänstens insatser för att stödja placerade barns skolprestationer, och samarbete mellan skola, familjehem, HVB-hem och socialtjänst.
I projektet kommer registerdata om placering i samhällets dygnsvård tillsammans med data från de longitudinella databaserna GOLD och UGU att användas. GOLD och UGU innehåller bland annat information om betyg, kognitiva tester i åk 3 och åk 6, utbildningsvägar, och arbetsmarknadsutfall.
Forskningsmiljö / Institution
- Övrig forskning
- Institutionen för individ och samhälle
Projektledare
- Christina Cliffordson
Övriga projektmedverkande
Ingrid Höjer, Göteborgs universitet
Helena Johansson, Göteborgs universitet
Helena Lindberg, Göteborgs universitet
Jan-Eric GustafssonGöteborgs universitet
Åse Hansson, Göteborgs universitet
Forskningspartner
- Göteborgs universitet
Projekttid
2012 - 2015