Skrivregler för publicerare
Att skriva för webben. För dig som publicerar information på någon av högskolans externa eller interna webbplatser
Innan du börjar skriva
- Målgrupp. Skriv till din målgrupp. Tänk dig en person från målgruppen.
- Ha ett tydligt syfte med sidan. Är det något läsaren ska göra efter att ha läst din information? Anmäla sig, fylla i ett formulär, kontakta någon, få vägledning i vardagen, rutin, steg-för-steg-instruktion etc.
Exempel på webbsida: www.hv.se/om-oss/kontakta-och-besoka - Samordna och undvik dubbelinformation. Vilka andra ställen på högskolans webb kan beröras av din information? Finns det andra webbsidor som behöver ändras eller samordnas med dina sidor?
- Upplägg och struktur. Hur mycket innehåll ska du ha med och i vilken ordning ska det komma? Börja brett på översiktliga sidor och smalna av/bli mer konkret på underliggande sidor. Skapa inte för många undernivåer. Använd helst inte mer än fyra nivåer i menyer.
Exempel: www.hv.se/om-oss (en undernivå)
Exempel: www.hv.se/om-oss/kontakta-och-besoka/hitta-till-hogskolan-vast (tre undernivåer)
När du skriver
Allmänna råd
- Försök skriva enkelt och konkret. Undvik krångliga termer. Kontrollera fakta och stavning.
- Gör din sida överskådlig. Arbeta med rubrik, ingress och mellanrubriker och indelningar i stycken. Undvik att skapa sidor med korta textstycken som bara länkar vidare till andra sidor.
Exempel på sida: www.hv.se/student/studier/sa-funkar-distansstudier
-
Börja alltid med det viktigaste genom ingressen. Den ska locka vidare till läsning. Cirka 200 tecken inklusive blanksteg. Ingressen finns i eget fält i webbverktyget.
Exempel på sida: www.hv.se/forskning/forskarutbildning - Högskolans webb är responsiv och anpassad efter mobilt användande. Kontrollera därför hur sidan ser ut i såväl mobil som i dator.
Tillgänglighet på webben
Alla våra besökare ska kunna använda vår webb, oavsett funktionshinder och oavsett vilka plattformar man använder (mobil, dator, läsplatta). Detta kallas för webbtillgänglighet och är också ett krav som vi ska uppfylla som myndighet. Här är en kort checklista kring tillgänglighet:
- Alla sidor ska ha en översta rubrik 1 (h1). Den skapas automatiskt när du skapar en ny webbsida.
- Därefter kan du bygga på med rubriker på nivå 2 och 3 (h2 och h3)
- Rubriker ska komma i rätt ordning. Dvs. du får inte hoppa över en rubriknivå, till exempel gå från rubriknivå 1 till rubriknivå 3.
- Bilder ska ha en alternativtext (Alttext) som beskriver vad bilden föreställer. Läs mer under Bilder.
- Använd inte bilder för att visa text (dvs. texten ska inte vara en bild, utan "riktig" text som till exempel kan markeras/kopieras etc.)
- Återge innehåll som inte är text på alternativa sätt. Användare som är beroende av till exempel skärmläsare behöver beskrivningar av allt innehåll som inte är text. Det gäller till exempel bilder, animationer, ljudsignaler och video.
Skapa sida i publiceringsverktyget Optimizely (tidigare Episerver)
- När du skapar en ny sida som ska publiceras på den externa webben (det vill säga www.hv.se) ska mallen "Standardsida" normalt sett användas. Diskutera med en huvudwebbredaktör på kommunikationsavdelningen om du har andra behov.
- Ska du publicera en sida på interna webben (www.hv.se/medarbetare) ska mallen "Standardsida för Portal" användas.
- Sidans namn: Tänk på att ha ett unikt namn på sidan som sammanfattar sidans ämne eller innehåll.
Exempel på namnsättning av sidor: "Ta hjälp av studentmedarbetare", "Skrivregler för publicerare".
Undvik generella namn som "Kontakt", "Rapport", "Forskning". - Ange ditt namn i fältet Redaktör. Behöver du hjälp/stöd med detta, kontakta webmaster@hv.se.
Bilder
- Använd i första hand Mediebanken (Mediaflow). Flera fördelar finns med detta:
- Här finns officiella HV-bilder samt logotyper.
- Du kan välja mellan olika bildformat anpassade till olika syften.
- Bilderna har anpassade namn och innehar alt-text, vilket gör dem tillgängliga för webben direkt. - Behöver du använda en egen bild kan du själv ladda upp den i "Media" i Optimizely. Maxstorlek: 300 kb. Behöver du hjälp att göra bilden mindre, kontakta webmaster@hv.se.
Nedan förklaras både hur du använder bilder från Mediebanken samt laddar upp egna bilder i Media i Optimizely.
Efter publicering: Underhåll dina sidor
- Skapa en rutin för att regelbundet kontrollera sidor.
Är informationen korrekt och uppdaterad?
Stämmer eventuella kontaktuppgifter till personer?
Fungerar länkarna?
Behöver sidan utvecklas/kompletteras med mer information? - Även om vissa sidor inte behöver uppdateras är det bra att spara om så att sidan syns med ett aktuellt datum. Det blir också ett kvitto på att sidan har kontrollerats.