Mötestider
Höstterminen 2022
- 22 augusti
- 26 september
- 24 oktober
- 21 november
- 19 december
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Institutionsnämnden för Individ och Samhälle
Institutionsnämnden (IN) är en kollegial nämnd som har det övergripande ansvaret för kvalitet i utbildning och forskning på institutionen. Ansvaret utövas i dialog med institutionsledning och Forsknings- och utbildningsnämnden (FUN).
Institutionsnämnden består av lärare och studenter. Av lärarna ska flertalet ha vetenskaplig kompetens och minst en av studenterna bör vara doktorand.
Lärarna utses genom institutionsvisa val för en mandatperiod om tre år. Studenterna utses av studentkåren, för den mandattid som studentkåren bestämmer.
Är du som student intresserad av att bli studentrepresentant, läs mer på Studentkårens webb.
Institutionsnämnden har ett utskott för forskningsfrågor (UFF). Mer information om UFF finns längre ner på sidan.
Linda Mossberg, universitetslektor i socialt arbete
Johan Berlin, professor i företagsekonomi
Karin Forslund Frykedal, professor i pedagogik
Annika Eklund, universitetslektor i pedagogik med inriktning mot AIL
Håkan Jansson, universitetslektor i nordiska språk
Martina Wyszynska Johansson, universitetslektor i utbildningsvetenskap
Magnus Broström, universitetslektor i socialt arbete
Lena Almqvist Nielsen, doktorand/universitetsadjunkt
Rikard Hedlund, universitetsadjunkt
Sabina Kapetanovic, universitetslektor i psykologi
Studentrepresentant - Therese Ekström Laihanen
Doktorandrepresentant - Mona Tynkkinen
Maria Jordansson, handläggare akademi- och ledningsstöd
Henrik Lindeskog, handläggare ledningsstöd
Institutionsnämnderna vid Högskolan Väst är kollegiala nämnder på institutionsnivå. De har övergripande ansvar för kvalitet i utbildning och forskning på respektive institution. Ansvaret utövas i dialog med institutionsledning och med Forsknings- och utbildningsnämnden (FUN).
Av denna arbetsbeskrivning framgår institutionsnämndernas sammansättning, ansvarsområden, beslutsmandat och arbetsformer.
Institutionsnämnden består av ett för varje institution fastställt antal lärare (minst åtta och högst tolv) samt tre studenter. Av lärarna ska flertalet ha vetenskaplig kompetens, med vilket avses avlagd doktorsexamen eller motsvarande vetenskapliga kompetens. Av studenterna bör minst en vara doktorand.
Lärarna utses genom institutionsvisa val. Mandattiderna för lärare är tre år. Studenterna utses av studentkåren, för den mandattid som studentkåren bestämmer.
Institutionsnämndernas huvuduppgift är att på lokal nivå driva kvalitetsarbete för forskning och utbildning i enlighet med högskolans kvalitetssystem. I det ingår bland annat att analysera programrapporter enligt kvalitetssystemet för utbildning, återkoppla till programråd och följa upp åtgärder samt lämna institutionsövergripande kvalitetsrapport till FUN.
Arbete med kvalitet styrs av högskolelagen, högskoleförordningen, Standarder och riktlinjer för kvalitetssäkring inom det europeiska området för högre utbildning (ESG), det nationella systemet för kvalitetssäkring samt högskolans interna kvalitetssystem.
Institutionsnämnden är rådgivande till prefekt i strategiska institutionsfrågor och ger förslag till fördelning av de forskningsmedel som prefekten beslutar över.
Institutionsnämnden utser lärarrepresentanter till rekryteringsgrupp inför tillsättning av ny prefekt.
På delegation av rektor beslutar institutionsnämnd om:
· kursplaner på grund och avancerad nivå inkl. bilagor
· utbildningsplaner inkl. bilagor
· behörighetskrav för kurspaket
Beslut får vidaredelegeras i enlighet med rektors delegationsordning. Utöver dessa ansvarsområden kan institutionsnämnden besluta i ärenden som vidaredelegerats från FUN.
Beredning
Nämndens ärenden ska beredas i den omfattning som krävs av deras beskaffenhet. Förvaltningen och institutioner tillhandahåller sekreterare och handläggare som stöd för beredningsarbetet. Vid behov sker samråd med prefekt och berörd funktion på förvaltningen.
Närvaro
Ledamot har närvaroplikt. För att utebli från sammanträde krävs laga förfall, med vilket avses omständighet som inte kunnat förutses. Ledamot som har laga förfall ska så långt det är möjligt anmäla detta till nämndens sekreterare i god tid före mötet.
Vid nämndens möten deltar, förutom nämndens ledamöter, alltid sekreteraren och den föredragande för visst ärende. Eventuell närvaro av övriga personer beslutas av nämnden.
Former för beslut
Nämnden är beslutsför när fler än hälften av ledamöterna är närvarande, bland dem ordförande eller vice ordförande. Högskoleförordningens krav på vetenskaplig kompetens vid vissa beslut ska beaktas. Ärenden avgörs efter föredragning. Beslut sker genom acklamation, om inte omröstning begärs. Omröstning ska ske öppet. Utgången bestäms genom enkel majoritet. Vid lika röstetal har ordföranden utslagsröst.
Röstplikt
Var och en som är satt att besluta på en statlig myndighets vägnar bör delta i alla avgöranden, om det inte finns beaktansvärda skäl för att avstå. I ärenden som avser myndighetsutövning mot enskild är varje ledamot som deltar i den slutliga handläggningen skyldig att delta även i avgörandet.
Reservation och avvikande mening
Ledamot som deltagit i nämndens beslut har rätt att reservera sig genom att låta anteckna avvikande mening till protokollet. Även föredragande och andra tjänstemän som är med om den slutliga handläggningen av ärendet har rätt att anmäla avvikande mening. Avvikande mening ska anmälas senast när protokollet justeras, såvida inte beslutet tillkännages på annat sätt.
Brådskande ärenden
Vid brådskande ärenden då nämnden inte hinner sammanträda har ordföranden rätt att få ärendet avgjort genom meddelanden mellan ordföranden och minst så många ledamöter som behövs för beslutsförhet. Om detta förfarande inte är lämpligt, får ordföranden själv avgöra ärendet. Vid icke principiella ärenden, det vill säga vid löpande ärenden inom nämndens verksamhetsområde, har ordföranden rätt att själv avgöra ärendet. Beslut som fattas på nämnda sätt ska anmälas vid närmast följande sammanträde.
Jäv
För nämnden gäller de bestämmelser om jäv som anges i förvaltningslagen. Det ankommer på ledamot att till ordföranden före sammanträde anmäla förhållande som kan innebära jäv.
Protokoll
Institutionsnämnden sammanträder efter kallelse från ordföranden. Vid nämndens sammanträden förs protokoll. Protokoll undertecknas av sekreteraren och justeras av ordföranden och den protokolljusterare som nämnden utsett för mötet.
Av protokollet ska för varje beslut framgå:
· Dagen för beslutet
· Beslutets innehåll
· Vem som fattat beslutet
· Vem som varit föredragande
· Vem som har varit med om den slutliga handläggningen utan att delta i avgörandet (övriga närvarande)
· Eventuell(a) avvikande mening(ar)
Utskottet för forskningsfrågor, UFF, på institutionen för individ och samhälle arbetar som rådgivande och beredande organ i frågor som rör institutionens forskning och strategiska medel för forskning. I uppgifterna ingår också att utlysa och fördela medel från den så kallade löpande potten för publiceringskostnader, språkgranskning, konferenser och forskningssamarbeten m.m.
Ledamöter:
Charlotta Isaksson
Karin Forslund Frykedal, tf ordförande
Johan Hyrén
Linda Mossberg
Doktorandrepresentant
Sekreterare:
Henrik Lindeskog
Kontakt
Universitetslektor
Linda Mossberg
E-post:
linda.mossberg@hv.seMobil:
+46701039826Rumsnummer: J535
Professor
Johan Berlin
E-post:
johan.berlin@hv.seTelefon:
0520223813Rumsnummer: J508
Handläggare
Henrik Lindeskog
E-post:
henrik.lindeskog@hv.seTelefon:
0520223709Mobil:
+46739013324Rumsnummer: I530