Normkritisk boksamling expand_more
På högskolebiblioteket finns en normkritiska boksamling.
Projektet med nya boksamlingen är inspirerat av ett liknande projekt vid Karolinska Institutets bibliotek. Tanken är att samlingen ska uppmuntra till samtal om normkritik, öka kunskapen om normkritik, och visa att biblioteket och högskolan är en plats där alla ska känna sig välkomna.
Föreläsning kring normkritik
Direkt efter invigningen av boksamlingen höll Lotta Björkman, expert på normkritisk pedagogik, en introduktionsföreläsning till begreppet normkritiska perspektiv.
– De normkritiska bokhyllor som börjar etableras på olika högskolor fyller en viktig funktion på flera sätt. Dels är signalvärdet viktigt, den riktade satsning som det innebär att inrätta en dylik bokhylla skickar signaler om att dessa perspektiv är viktiga och faktiskt har en fysisk plats, säger Lotta.
– Vidare fyller bokhyllan en viktig funktion i utvecklandet av det normkritiska arbetet och kunskapsfältet. Genom att de många olika teoretiska perspektiv som finns representerade inom det normkritiska perspektivet finns samlat på ett ställe, så ges studenter och forskare möjlighet att på ett enkelt sätt hitta och därefter utveckla normkritiska perspektiv inom sitt eget fält.
– På sikt kan ju då denna hylla komma att fyllas på med ännu mer litteratur som inspirerats av denna hylla och liknande på andra orter. Kanske skulle hyllan också kunna kompletteras och utvecklas med de olika publikationer som studenter och personal på Högskolan Väst själva producerar.
Boksamlingen, som är möjliggjord med hjälp av medel högskolans strategiska satsning, består av ett urval av både skönlitteratur och faktaböcker som visar på vidden i begreppet normkritik.
Läs mer på bibliotekets webbplats
Lästips
Dahlén, Sandra (2014). Krokben och utsträckta händer: intersektionella perspektiv på makt
- en hjälp för dig att vässa ditt jämställdhetsarbete. 2. uppl. Stockholm: Allt om jämställdhet
Dahlborg Lyckhage, Elisabeth, Lyckhage, Gunnar & Tengelin, Ellinor (red.) (2015).
Jämlik vård: normmedvetna perspektiv. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
En mer jämlik vård är möjlig: analys av omotiverade skillnader i vård,
behandling och bemötande. (2014). Stockholm: Myndigheten för vårdanalys
Kalonaityté, Viktorija (2014). Normkritisk pedagogik:
för den högre utbildningen. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur