Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Anställd på Avdelningen för omvårdnad - grundnivå.
Forskar inom vård och hälsovetenskap, arbetsintegrerat lärande, vårdvetenskap.
Rumsnummer: G427
Jag är professor i Arbetsintegrerat lärande. Mitt nuvarande forskningsintresse handlar om hur normkritisk och normkreativ pedagogik kan utveckla studenters kompetens i att genomföra ett jämlikt vårdande. Jag studerar även olika institutionella diskurser, vad de innehåller och hur de påverkar vårdandet. Tidigare har jag genomfört studier ur ett genusperspektiv med fokus både på professionella och på patienter. Jag är även docent i Vårdvetenskap och har arbetat med att utveckla en teoretisk förståelse av AIL i relation till vårdområdet.
Jag undervisar inom sjuksköterskeprogrammet samt specialistsjuksköterskeprogrammet Handleder och examinerar magisteruppsatser och är handledare för doktorander
Vårdvetenskap, omvårdnad, diskurs, normer, normkritik, AIL, pedagogik, lärande, personcentrering
Jag har uppdrag som granskare av avhandlingar och är betygsnämndsledamot, både nationellt och internationellt. Granskare för internationella vetenskapliga tidskrifter, tex Vård i Norden, Journal of Nursing Education, Nurse Education Today
Jag startade tillsammans med en dansk kollega nätverket Scandinavian research network for discursive practice in health care år 2013 och är initiativtagare till ett normkritiskt nätverk knutet till en vårdkontext. Jag är också medlem i ett nationellt genusteoretiskt nätverk inom vård- och omsorg.
https://www.researchgate.net/profile/Elisabeth_Dahlborg-Lyckhage
Publikationer
Forskningsprojekt