Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Projektet har som syfte att undersöka och utveckla didaktiska strategier för att planera, genomföra och utvärdera undervisning om kontroversiella frågor utifrån interkulturella förhållningssätt.
Dagens samhälle är präglat av globalisering och karaktäriseras av olika aspekter av mångfald. I det offentliga samtalet märks en tilltagande polarisering mellan grupper och åsikter, vilket påverkar förutsättningarna för lärares undervisning. Politiskt känsliga frågor där det är svårt att dra en skarp gräns mellan fakta och åsikter brukar i utbildningsvetenskapliga sammanhang beskrivas som “kontroversiella frågor”. Det är dock inte alltid samma frågor som blir kontroversiella i alla sammanhang, utan detta är avhängigt kontexten.
Mer specifikt syftar projektet till att identifiera och problematisera förhållningssätt som lärare utgår ifrån för att i sin undervisning hantera kontroversiella frågor och undersöka om förhållningssätten skiljer sig beroende på vilken fråga som är i fokus och mellan olika undervisningsstadier. Tillsammans med verksamma lärare syftar projektet till att utveckla, genomföra och utvärdera olika didaktiska strategier vid undervisning om kontroversiella frågor utifrån följande frågor:
2021 - 2022