Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Det övergripande målet för Högskolan Västs arbete med jämställdhetsintegrering är att skapa jämställda förutsättningar för kvinnor och män i högskolans verksamhet och uppdrag (exempelvis utbildning och forskning) och för dem vi finns till för: våra studenter, medarbetare och partners i omgivande samhälle. Genom att betrakta jämställdhet som en kvalitetsdimension och jämställdhetsintegrering som verktyg till att uppnå jämställdhet är vi övertygade om att högre kvalitet genereras i våra kärnuppdrag.
Regeringen har uppdragit åt alla lärosätena i Sverige att arbeta strategiskt med jämställdhetsintegrering i syfte att realisera de jämställdhetspolitiska målen och dess övergripande mål: Att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sitt eget liv. Strategin innebär att jämställdhetsperspektiv ska införas i alla beslut och alla processer på alla nivåer i lärosätena. ”Universitet och högskolor ska fortsätta utveckla arbetet med jämställdhetsintegrering i syfte att verksamheten ska bidra till att nå de jämställdhetspolitiska målen (skr. 2016/17:10), till exempel. i fråga om lika möjligheter till karriärvägar, könsbundna studieval och genomströmning. Varje universitet och högskola ska fortsätta arbeta utifrån en individuell plan för lärosätet med utvecklingsbehov, mål och aktiviteter som lärosätet avser att vidta samt beskriva på vilket sätt jämställdhet ska integreras och bli en del av lärosätets ordinarie verksamhet, exempelvis i lärosätets styrprocesser. Åtgärder och resultat utifrån planen ska redovisas. Universitet och högskolor ska också redovisa hur de beaktar jämställdhet vid fördelning av forskningsmedel” (Regleringsbrev för budgetåret 2020 avseende universitet och högskolor).
Att arbeta med jämställdhetsintegrering inom ramen för Agenda 2030 innebär att anlägga en jämställdhetsanalys på hela agendan för att ringa in de jämställdhetsproblem som står i vägen för att nå en hållbar utveckling och målen i agendan. Det innebär alltså inte att enbart arbeta med mål 5 som explicit handlar om jämställdhet, utan att ringa in jämställdhetsproblem i de olika målen och delmålen i agendan som vi som lärosäte och myndighet är berörda av. För att skapa en träffsäker analys av våra ojämställdhetsproblem och behov av insatser behöver vi förstå att ojämställdhet är något som drabbar människor och grupper olika. Därför behöver vi få till en analys och ett raster som utgår från fler maktordningar än enbart kön (ex. etnicitet, socioekonomi/klass och ålder). Av den anledningen är den tolkning av jämställdhet som används inom jämställdhetsintegreringsarbetet på svenska lärosäten väl anpassat till Agenda 2030. Bristande jämställdhet mellan könen står fortfarande i fokus, men betraktas konsekvent genom ett intersektionellt perspektiv. Det innebär att fokus och analys tar fasta på hur kön samverkar med andra sociala maktordningar, som etnicitet, ras, klass, ålder, sexualitet och funktionalitet, vilket möjliggör en mer komplex och kontextuell förståelse av konkreta hinder att nå social hållbarhet.
Kontakt
Handläggare
Paulina Samuelsson
E-post:
paulina.samuelsson@hv.seTelefon:
+46701039965Mobil:
+46701039965Rumsnummer: E418B