Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Anställd på Avdelningen för utbildningsvetenskap och språk.
Forskar inom samhällsvetenskap, utbildningsvetenskap/pedagogik/didaktik.
Rumsnummer: H414
I avhandlingen Student experience of vocational becoming in upper secondary vocational education and training: Navigating by feedback (2018) undersöker jag elevers erfarenhet av att formas till yrkespersoner, deras ”yrkespersonsblivande” genom att delta i återkopplingsprocesser. I min licentiatuppsats Gymnasieungdomars erfarenheter av hur yrkeslärande bedöms (2015) fokuserar jag på bedömning av yrkeskunnande ur elevperspektiv.
Mitt forskningsintresse är dialog mellan två tanketraditioner om lärprocesser, läroplansteori (curriculum theory) och kontinental Didaktik. Jag intresserar mig för hur kunskap och kunskapsbegreppet rekontextualiseras i institutionaliserade pedagogiska praktiker. Vad händer när kunskap rör sig både horisontellt och vertikalt? När lärprocesser grundas på de deltagandes erfarenheter från olika lärmiljöer, t ex skola och arbetsplats, uppstår behov av att forma hybrida läroplansmodeller. Mitt andra aktionsforskningsintresse är lärares kunskapsarbete.
Kunskapsbedömning och yrkeslärares didaktiska progression, i synnerhet inom verksamhetsförlagd utbildning är två särskilda utbildningsintressen. Dessutom undervisar jag i kurser om vuxnas lärande.
Mitt uppdrag är att utveckla arbetsintegrerat lärande, AIL, i lärarutbildningar på Högskolan Väst.
Vocational becoming, Assessment, Curriculum theory, Didaktik, Professional Learning Communities
Wyszynska Johansson, Dyne, E., & Gustavsson, S. (2021). ” Men nu fick man planera om och i den planeringen fick jag vara med!” Verksamhetsförlagt lärande i yrkeslärarutbildningen när undervisningen går över till distans:[’Now we’ve got to re-plan together!’Workplace-based learning in vocational teacher education in times of a transition to online instruction]. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 11(3), 88-110.
Lindblad, S., Wärvik, G.-B., Berndtsson, I., Jodal, E.-B., Lindqvist, A., Messina Dahlberg, G., Papadopoulos, D., Runesdotter, C., Samuelsson, K., Udd, J., & Wyszynska Johansson, M. (2021). School lockdown? Comparative analyses of responses to the COVID-19 pandemic in European countries. European Educational Research Journal, 20(5), 564–583. https://doi.org/10.1177/14749041211041237
Wyszynska Johansson, M. (2020). Tracing the moving ‘target’ in Didaktik of vocational classroom instruction. Journal of Curriculum Studies. DOI: 10.1080/00220272.2020.1795270
Wyszynska Johansson, M. (2020). ” Du har skött dig bra”: Återkoppling inom arbetsplatsförlagt lärande utifrån yrkeselevers upplevda läroplan. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 10(3), 99-121. DOI: 10.3384/njvet.2242-458X.2010399
Wyszynska Johansson, M., Dyne, E., & Mårtensson, Å. (2020). Vad blev det av Gy2011 reformens intentioner för yrkesutbildning? Med Barn-och fritidsprogrammet som exempel. Pedagogisk forskning i Sverige.
Wyszynska Johansson, M. (2019). Expanding learner readiness of young Swedish security officers-to-be in upper secondary school. Journal of Vocational Education & Training. DOI: 10.1080/13636820.2019.1680570
Wyszynska Johansson, M., Wärvik, G.-B. & Choy, S. (2018). Vocationalising specialized concepts: Appropriating meanings through feedback. Vocations and Learning, DOI 10.1007/s12186-018-9204-4.
Wyszynska Johansson, M. & Henning Loeb, I. (2015). Yrkeselevers erfarenheter om bedömning och återkoppling. Kritiska röster från barn- och fritidsprogrammet. Forskning om undervisning och lärande, Volume 2015, Issue 14, 2015.