Gaming, sociala medier och ungas hälsa, 7,5 hp
Gaming och sociala medier är idag de vanligaste aktiviteterna som barn och unga ägnar sig åt på sin lediga tid. Vuxenvärlden har på olika sätt utryckt sin oro för att skärmarna tar för mycket tid i barns och ungas liv och forskningen kring gaming och sociala medier har lett till att Världshälsoorganisationen införde en ny diagnos i ICD-11 som benämns som gaming disorder. Vad betyder denna oro och vad lyfter forskningen fram kring gaming och sociala medier relaterat till barns och ungas hälsa?
I den här kursen får du grundläggande kunskaper om hur gaming och sociala medier påverkar barn och unga där både positiva och negativa aspekter lyfts fram. Vidare presenteras forskning om gaming och sociala medier kopplat till individuella och sociala faktorer samt hur detta kan relateras till barns och ungas hälsa.
I kursen ingår också exempel på olika interventioner och behandlingar mot problematisk skärmanvändning. Kursen passar personer som arbetar med barn och unga, föräldrar eller unga vuxna som vill veta mer om hur gaming och sociala medier kan påverka livet och hur sund skärmanvändning kan främjas.
FAKTA
NIVÅ
Grundnivå
BEHÖRIGHETSKRAV
Grundläggande behörighet
STUDIETAKT
Deltid
UNDERVISNINGSFORM
Distans
UTBILDNINGSTILLFÄLLEN
UNDERVISNINGSTID
Blandade tider
SISTA ANMÄLNINGSDAG
15 april 2024
ANMÄLNINGSKOD
HV-50050
START/SLUT
Från v.36 2024 till v.03 2025
Behöver du hjälp?
Behörighet, urval, antagning, studievägledning och övriga frågor