
Kontroversiella frågor som pedagogisk och demokratisk resurs i skolan, 7,5 hp
Den allt högre graden av polarisering i samhället kan ses som ett hot mot demokratin. Detta påverkar ofrånkomligen lärares arbete då kontroversiella frågor flyttar in i klassrummet. Att fler frågor blir kontroversiella är inte nödvändigtvis av ondo, då dessa kan användas som pedagogisk resurs och ett sätt att bedriva undervisning som demokrati. Demokratisk undervisning kan sägas handla om att lära sig hantera pluralism och mångfald på ett fredligt, respektfullt och konstruktivt sätt. Utöver att ta upp frågor som yttrandefrihetens gränser och utmaningar som sammankopplas med ökad pluralism och mångkultur introducerar kursen olika teoretiska perspektiv på pedagogisk skicklighet kopplat till kontroversiella frågor.
FAKTA
NIVÅ
Grundnivå
BEHÖRIGHETSKRAV
Grundläggande behörighet
STUDIETAKT
Deltid
UNDERVISNINGSFORM
Distans
UTBILDNINGSTILLFÄLLEN
UNDERVISNINGSTID
Blandad undervisningstid
SISTA ANMÄLNINGSDAG
15 april 2025
ANMÄLNINGSKOD
HV-55040
START/SLUT
Från v.36 2025 till v.03 2026
EXTRA INFORMATION
Undervisning genomförs med schemalagda föreläsningar via Zoom varav fem obligatoriska seminarier på eftermiddag/kväll.
Utöver finns också inspelade föreläsningar.
Vid de obligatoriska seminarierna kommer eventuellt hybridsal att erbjudas för möjlighet till deltagande på Campus Trollhättan.
Behöver du hjälp?
Behörighet, urval, antagning, studievägledning och övriga frågor