Kursen riktar sig mot undervisande personal i akademin eller handledare till studenter i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och har fokus på portfoliometoden och hur denna metod kan användas för ett arbetsintegrerat lärande (AIL). Kursen läggs upp i form av fyra teman. I det första temat beskrivs portfoliometodens teoretiska och praktiska grunder. Därefter följer tre teman som tillsammans bygger upp en teoretisk och praktisk struktur för metoden samt portfoliometoden som en metod för AIL. För tre tema finns en tillämpningsuppgift där kursdeltagaren tillämpar temat i sin kurs eller verksamhet. Varje tema består av en filmad modul som finns tillgänglig på kursens Canvassida. Modulen innehåller en teoretisk och en praktisk genomgång av respektive tema. Tillämpningsuppgiften består av att kursdeltagaren ska omsätta respektive innehåll i praktiken, framför allt i den kurs eller verksamhet som kursdeltagaren undervisar eller verkar i. Till tillämpningsuppgiften finns tre till fyra reflektionsfrågor som har fokus på själva implementeringen av respektive tema i undervisningen/kursen/verksamheten. Svaren på dessa reflektionsfrågor dokumenteras i en egen portfolio som också utgör grund för kursens examination. För att kunna genomföra de tillämpningsuppgifter som ingår i kursens examination bör det finnas möjligheter till undervisning av studenter på högskola/universitet eller handledning i kliniska handledningssituationer.