Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Vår livssituation påverkar våra mobilitetsbeteenden och attityder till smarta mobilitetslösningar i större utsträckning än våra individuella egenskaper. För att beskriva dessa livssituationsbaserade beteenden och attityder har SESMA tagit fram sex stycken hushålls-personas.
En persona är en semi-fiktiv representant av en kund eller användare. Den grundar sig till viss del på data, så som intervjuer eller observationer, men också på viss spekulation. I SESMA syftar personas till att illustrera användares attityder gentemot smarta mobilitetslösningar samt att förstå hur deras livsstil påverkar dessa attityder.
De sex olika personas som tagits fram i SESMA-projektet kallas för ”hushålls-personas” och beskriver sådant som mobilitetsbeteende, attityder och bostadsområde. Till skillnad från vanliga personas beskriver dessa ett helt hushåll och deras livssituation, inte bara en individ. Fokus har legat på att förstå användarnas liv i ett större perspektiv eftersom individuella egenskaper inte ansetts påverka attityder gentemot smarta mobilitetslösningar i lika stor utsträckning som livssituation.
De hushålls-personas som tagits fram i SESMA spelar en viktig roll i arbetspaket 6 – service design där de används för att ge liv åt okända användargrupper. De bidrar till en ökad förståelse för användarnas behov, förväntningar, problem och motivationer.