Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
I forskningsprojektet studeras informellt lärande i arbete bland förskolepedagoger
I detta forskningsprojekt fokuseras pedagogers lärande i arbetet. Projektet genomförs i samarbete med Västerviks kommun där sex förskolor deltar. Förskolorna har infört en ny arbetsmetod, lärandesamtal, som används i samtal kring barns utveckling. Samtalen utförs i grupp tillsammans med föräldrar och kompletterar de reguljära individuella utvecklingssamtalen. Lärandesamtalen riktas mot interaktion och kollektivt lärande hos barn i förskola, men ställer samtidigt andra krav på pedagogerna. Den nya arbetsformen avviker från det sätt som pedagogerna tidigare varit vana vid och det finns utmaningar som är spännande att undersöka i relation till arbete. I forskningsprojektet studeras arbetsmetodens betydelse för pedagogernas eget lärande. Forskningen bygger till största delen på data i form av skriftliga dokument där de pedagoger som arbetar med lärandesamtal berättar om sina erfarenheter av genomfört arbete. Utöver dessa berättelser finns även data i form av fokusgruppsintervjuer och enskilda intervjuer.
Projektet finansieras av LINA och Campus Västervik
2018 - 2019
Kontakt
Universitetslektor
Camilla Seitl
E-post:
camilla.seitl@hv.seTelefon:
0520223841Mobil:
+46701039853Rumsnummer: I528