Faktorer som främjar akademisk resiliens – förändringar i den svenska skolans kompensatoriska förmåga över tid
Projektet fokuserar på den grupp elever som trots att de kommer från socioekonomiskt utsatta hem ändå lyckas i skolan, d.v.s. som är akademiskt resilienta.
Syftet är att undersöka vilka faktorer som kan relateras till dessa elevers skolframgång. Men eftersom skolans kompensatoriska förmåga antas variera mellan skolor och över tid ämnar vi också att undersöka förändringar i akademisk resiliens och hur dessa kan kopplas till förändringar i olika kompensatoriska faktorer såsom lärarkompetens och klass- och skolklimat.
Vi vill också undersöka vilka aspekter som kan förutsäga resiliens eftersom denna kunskap kan ge bättre verktyg för att motverka och förhindra skolavhopp. Data från de internationella studierna IEA (TIMSS, PIRLS) och OECD (PISA), men även av data från den longitudinella databasen Utvärdering genom uppföljning (UGU), kommer att utgöra basen för våra empiriska studier.
Målet med projektet är att kunna bidra med kunskap till lärare, skolor och beslutsfattare om effektiva sätt att organisera utbildning och fördela stöd för att främja akademisk resiliens.
Forskningsområde
- Barn- och ungdomsvetenskap
Forskningsmiljö / Institution
- Barn och unga
- Institutionen för individ och samhälle
Medverkande Högskolan Väst
Forskningspartner
- Göteborgs universitet
Forskningsfinansiär
- Vetenskapsrådet
Projekttid
2019 - 2021
Kontakt