Förbättring av skolors kunskapsresultat i städer och på landsbygd
Projektet syftar till att studera och jämföra förbättringsinsatser på skolor med låg måluppfyllelse i storstad och landsbygd, hur de initieras och genomförs, och i vilken utsträckning de bidrar till elevers kunskapsutveckling och skapar förutsättningar för mer jämlika livsmöjligheter.
Skolor med låga utbildningsresultat i utsatta områden utmanar det svenska utbildningssystemets mål om utbildning med hög kvalitet för alla. Men vid en nationell jämförelse håller skolor i storstäder generellt högre kvalitet jämfört med skolor på landsbygden. Detta projekt handlar om att undersöka politiskt initierade åtgärder för ökad likvärdighet (åtgärder ovanifrån) och lokala initiativ för att stärka skolans kompensatoriska kapacitet (initiativ underifrån) på skolor i storstädernas utsatta områden och på landsbygden. I nuläget finns alltför lite systematisk kunskap om effekterna av de olika typerna av initiativ, samt hur de utformas och anpassas till de kontexter som storstäder och landsbygden utgör.
Forskningsmiljö / Institution
- Övrig forskning
- Institutionen för individ och samhälle
Projektledare
Forskningspartner
- Södertörns högskola
- Linköpings universitet
Forskningsfinansiär
- FORMAS
Projekttid
2023 - 2025