Marie Heléne Zimmerman Nilsson

Universitetslektor
Docent i pedagogik
Min forskning rör sig främst inom det musikpedagogiska och barn- och ungdomsvetenskapliga fältet.
Organisationstillhörighet
Anställd på Avdelningen för utbildningsvetenskap och språk.Forskningsområde
Forskar inom samhällsvetenskap, arbetsintegrerat lärande, utbildningsvetenskap/pedagogik/didaktik.Forskningsintresse
Jag är disputerad i musikpedagogik och docent i pedagogik. Mitt forskningsintresse handlar främst om pedagogisk verksamhet och kan idag beskrivas med forskningsfrågor som berör didaktik, diskurs, samverkan, immanens samt barn och unga. Min ansats omfattar musikpedagogik och mer allmänpedagogiska frågor, där spetsarna består av fyra forskningsområden och intressen. Dessa har växt fram från min undervisning inom högre utbildning och min erfarenhet av att vara verksam inom förskola, och skola, vilket i sin tur har skapat grunden för min forskningskompetens. Mina forskningsområden är: Diskursiva konstruktioner och mångkulturella aspekter inom högre utbildning, Undervisning inom högre utbildning och förskola, Människa-materialitetkombinationer i förskola och grundskola samt Interprofessionell samverkan.
Undervisning/handledning
Jag undervisar inom förskollärarutbildning och lärarutbildning med fokus på kurser om estetik och estetiskt lärande, samt inom forskarutbildning med fokus på högskolepedagogik och vetenskapsteori. Jag är huvudhandledare för en doktorand och en licentiand vid Högskolan Väst samt biträdande handledare för doktorand vid annat lärosäte.
Uppdrag på högskolan
-
Forskningsgruppsledare för forskningsgruppen Barn och Unga
-
Ledamot i ämnesrådet för arbetsintegrerat lärande, med fokus på forskarutbildningen vid Högskolan
-
Forskningsledare för Utbildning, lärande och forskning (ULF)
Externa uppdrag
- Editor för den vetenskapliga journalen Nordic Research in Music Education (NRME)
- Uppdrag som opponent, betygsnämndsledamot, sakkunnighetsgranskare, samt bedömare av såväl nationella som internationella forskningsansökningar.
- Uppdrag som granskare i vetenskapliga tidskrifter såsom: Nordic Research in Music Education Yearbook, Utbildning & Demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, Educare, Global knowledge, memory and communication och Teachers and teacher education, Journal of Praxis in Higher education, International journal of education and the arts, Forskning i pædagogers profession och utdannelse.
Forskningsvistelser utomlands
- Gästforskare vid Trinity College, Dublin 2018
- Gästforskare vid Auckland University, Nya Zeeland 2019
Projekt
Framtidens genusjämlika musikklassrum (FMK) (2019-2025). Internfinansierat.
Förskola, musiker och förskollärarutbildning (SMF) (2023-2024) Internfinansierat.
Backa Barnet Dalsland (BAB) 2024-2027. Externfinansierat av Dalslands Sparbank samt internfinaniserat av Högskolan Väst.
Health integration learning and females in higher education (HILFU), 2024-2025. Externfinansierat 2024 av Jane och Dan Olsson stiftelse för vetenskapliga ändamål, inom Stenakoncernen. Del av huvudprojektet Health integration learning and females (HILF) 2021-2025
Omsorg i fritidshem (OIF) (2024-2026) del av Forskning om omsorg och undervisning inom fritidshem (FOU). Internfinansierat.
Forskningssamarbeten
Jag är involverad i flera nationella samt internationella forskningssamarbeten.
Nyckelord
Förskola, Skola, Lärarutbildning, Diskurs, Posthumanism, Ämnesdidaktik
Publikationer i urval 2024-2019
Refereegranskade artiklar
Holmberg, Y & Zimmerman Nilsson, M-H. (Accepterad för publicering 2024-04-12). Educational philosophy and music didaktik perspective of music-knowledgeable pedagogues’ reasoning about music practice in preschool: Music knowledge, courage and visions. Nordisk Barnehageforskning
Zimmerman Nilsson, M-H & Holmberg, Y. (2024) Discourses in Swedish preschool music teachers’ conversations: proficiency, subordination and resistance, Music Education Research, DOI: 10.1080/14613808.2024.2397338
Zimmerman Nilsson, M-H., & Holmberg, Y. (2023). Diskursiva konstruktioner i förskollärarutbildningars kurslitteratur om musik. Finnish Journal of Music Education (01), 26, 19-35
Zimmerman Nilsson, M-H., & Kerin, M. (2022). Interdisciplinary co-teaching in higher education: Comparing results from music-drama and music-physics partnerships in Sweden and Ireland. Nordic Research in Music Education, 3, 75-91. ISSN: 2703-8041
Zimmerman Nilsson, M-H., & Smedley, J. (2022). Musicianship and personal knowledge management. European Journal of Philosophy in Aesthetic Education, 2 (7), 162-190. E-ISSN 2002-4665
Zimmerman Nilsson, M-H., Borgström Källén, C., Ferm Almqvist, C. (2022). Gender-equal options for musical becomings in the future music classroom: A pilot study exploring thinking outside the box. International Journal of Education and the Arts, 23 (15), 1-21
Zimmerman Nilsson, M-H., & Murphy, C. (2021). Synergies in subject parallels: Coteaching in music-drama. Hungarian Educational Research Journal. 11 (1), 1-13 DOI: 10.1556/063.2021.00019
Zimmerman Nilsson, M-H. (2019). Knowing the value of information: How can we teach our students to have analytical minds? (Editorial) Global Knowledge, Memory and Communication. 69, (1/2), 7-8.
Zimmerman Nilsson, M-H., Lindgren, M & Zandén, O. (2019). Singing in Swedish Secondary Schools; A diverse discursive practice. Finnish Journal of Music education. 01&02 (22) 59-69.
Sakkunniggranskade konferensbidrag
Borgström Källén, C., & Zimmerman Nilsson, M-H. (2023). A new take on gender imbalances in music education - collaboratory visions for equal musical becomings. The 13th International Conference for Research in Music Education Conference (RIME) London 11-14 april (online). ISBN: 978-1-905351-40-4
Zimmerman Nilsson, M-H., Håman, L. & Lydell, M. (2023). Immigrated women in higher education. Aspects of health and well-being. Nordic Health Promotion Research Conference (NHPRC) Högskolan i Halmstad, juni 2023
Zimmerman Nilsson, M-H., Borgström Källén, C., & Ferm Almqvist, C. (2022). A posthuman future music classroom for increased equality - a pilot study. Nordic Network för Music Education Research (NNRME), Jyvväskylä, 5-7 april, 2022.
Zimmerman Nilsson, M-H., Borgström Källén, C., & Ferm Almqvist, C. (2021). Framtidens musikklassrum – en posthumanistisk ingång för ökad jämställdhet. Barn- och ungdomsvetenskaplig konferens vid Högskolan Väst, 4-5 nov 2021. ISBN: 978-91-89325-04-3
Zimmerman Nilsson, M-H., & Borgström Källén, C. (2020) The Future Music Classroom. Nordic Research in Music Education (NRME), Copenhagen, 3-5 Mars 2020.
Zimmerman Nilsson, M-H. (2019) Student mentors in didactic conversations concerning mentoring in group seminars; A way to develop pedagogical content knowledge? European conference on educational research ECER 2019, Hamburg 3-6 September 2019. Network 10: Teacher Education Research. Publicerat i Conference Proceedings. ISSN 1964-2493, E-ISSN 1694-2116