Övervakare eller medupptäckare? : Pedagogers förhållningssätt till barns utevistelse i förskolan
Ulrika Andersson, Susanne Hellemar
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Universitetslektor
Mitt forskningsfokus är barn i skönlitteratur, och mina studier har kretsat kring att öka förståelsen av hur begreppet "barndom" formas och används i litteraturen och i samhället. I min avhandling undersökte jag barnet som symbol för den postkoloniala frigörelsen i maorisk litteratur (från Nya Zeeland), och jag har även studerat barndomen som ett central begrepp i brittisk 1700-talslitteratur. Mitt senaste forskningsprojekt rör barn och migration, med studier av litterära skildringar av barn som flytt, och hur själva flykten påverkar definitionen av begrepp som "barn", "barndom", "vuxenblivande" och "hem".
Jag undervisar i engelsk och svensk skönlitteratur, både på fristående kurser och inom lärarprogrammen, samt handleder uppsatser på kandidat- och magisternivå.
Skönlitteratur, barn, barndom, vuxenblivande, hem.
Publikationer
Projekt
Projektet syftar till att undersöka hur migration framställs ur ett barnperspektiv i samtida engelskspråkiga romaner, som skildrar barns...