Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Anställd på Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi.
Forskar inom samhällsvetenskap, psykologi.
Rumsnummer: I516
Min forskning rör ungas identitetsutveckling generellt och etnisk identitet och känsla av tillhörighet specifikt. Jag utgår från teorier om social integration där mellanetniska relationer och identitetsutveckling är två samspelande aspekter för när, hur och till vilka unga känner tillhörighet. Därmed är jag också intresserad av att förstå hur förutsättningar för social integration och inkludering skapas, och hur segregation och exkludering kan undvikas. Jag är disputerad i utvecklingspsykologi och har fokus på individens identitetsutveckling, men utgår från att dessa processer påverkas av de personer en har runt sig, av de normer och värderingar som finns i samhället en lever i och av globala strömningar.
Just nu arbetar jag i två projekt, ett samverkansprojekt om skolsegregation och ett forskningsprojekt gällande föreningslivets roll i att skapa känsla av tillhörighet.
Jag undervisar på de Barn- och ungdomsvetenskapliga magister- och masterprogrammen och på fristående kurser i psykologi. Min undervisning innefattar identitetsutveckling, etnisk identitet och narrativa identiteter. Jag har även kurser i vetenskapligt skrivande på grundnivå och är kursansvarig för uppsatskursen på de Barn- och ungdomsvetenskapliga programmen. Jag handleder också uppsatser på alla nivåer.
Identitet, etnisk identitet, ungdomar, social integration, segregation