Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Hur kan man använda digitala vertyg i designen av sin undervisning? Och hur ska man använda dem så att de ger det bästa mervärdet?
- Jag gillar enkelheten med tanketärningarna! De hjälper mig att utgå från kunskapskraven när jag designar min undervisning, säger Lena Dahlén, förstelärare och utvecklingsledare på Kvibergsskolan i Göteborg, en av cirka 50 lärare på de 14 skolor som provat att använda tanketärningarna som hjälp i sin undervisning.
Hör Lena berätta mer i filmen där du också möter forskarna Maria Spante och Sylvana Sofkova Hashemi som utvecklat tanketärningarna.
Boken Kollaborativ undervisning i digital skolmiljö av forskarna Sylvana Sofkova Hashemi och Maria Spante är avsedd att ge stöd för just detta - hur man kan använda den digitala tekniken för att skapa ett mervärde i sin undervisning. Det handlar om planering, genomförande och utvärdering av undervisning med digital teknik.
Ramverket, de så kallade tanketärningarna, som beskrivs i boken lyfter de didaktiska aspekterna på undervisning genom att kombinera innehåll och mål i ämnet (VAD & VARFÖR) med pedagogiska strategier (HUR) och teknikanvändning (NÄR & VAR) i en så kallad tanketärning. Tanketärningen blir ett stöd i utformningen och svsrar på frågorna:
Med hjälp av forskning och konkreta exempel från undervisning och samarbete mellan nordiska länder, särskilt från projektet Gränsöverskridande undervisning i nordiska skolor, GNU, ger boken en vägledning för att organisera, planera och genomföra undervisning i olika kontexter och skolämnen. Författarna poängterar särskilt betydelsen av ledarskap, kontinuerlig kompetensutveckling och läroplansdriven undervisning i relation till skolämnen, samt utveckling av IKT-didaktiska modeller för teknikmedierad undervisning.
Vill du veta mer om hur man kan använda tanketärningarna?
Välkommen att kontakta:
Maria Spante
Sylvana Sofkova Hashemi