Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Syftet med föreliggande studie är att få fördjupad kunskap om relationen mellan gaming och psykisk hälsa.
Datorspelande (gaming) är en utbredd aktivitet bland ungdomar. En sådan aktivitet kan dock bli problematiskt och utgöra en risk för ungas psykiska hälsa, så som aggression, nedstämdhet eller andra emotionella problem. Gaming och problemen kring det uppmärksammas i forskning och genom Världshälsoorganisationens diagnos, gaming disorder. Diagnosen syftar på dem där datorspelandet har tagit över större delar av livet och riskerar skapa ohälsosamma konsekvenser. Varför vissa ungdomar utvecklar problematiskt datorspelande och på vilket sätt ungas datorspelande relaterar till förändringar i deras psykiska hälsa, är ännu oklart. Syftet med föreliggande studie är att få fördjupad kunskap om relationen mellan gaming och psykisk hälsa. Genom tillgång till rapporter från både ungdomar och deras föräldrar, longitudinella analyser och analyser av dag-till-dag variationer i ungas vardag ska vi undersöka samband mellan gaming och psykisk ohälsa.
Anders C Håkansson, professor i beroendemedicin, Lunds universitet
Emma Claesdotter Knutsson, doktor i psykiatri, Överläkare, Region Skåne
2023 - 2025