Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Syftet med forskningsprojektet är att undersöka yngre barns fysiska kontakt med böcker och vistelser i bokinredda rum i förskolan, samt de värden och uppfattningar om sociomateriella läspraktiker som pedagoger knyter till bokumgängen.
Syftet är vidare att historisera de sociomateriella läspraktiker som äger rum i verksamheter för yngre barn i syfte att (re)konstruera de diskursiva skiften som ägt rum under 1900-talet vad gäller yngre barns boksamvaro. För att undersöka yngre barns sociomateriella läspraktiker planeras fältarbete att genomföras på tre förskolor, samt fokusgruppsintervjuer med pedagoger på respektive förskola. Den historiska undersökningen görs genom arkivstudier av diverse publikationer där yngre barns sociomateriella läspraktiker har behandlats, framför allt i tidiga versioner av tidskriften Förskolan. Det teoretiska underlaget för undersökningen är poststrukturalistiskt, med ett fokus på affektiva praktiker, kroppslighet, kön och ålder.
2024 - 2027