Kapprumsbibliotek, bokpåsar och boksamvaro: Materialitet och känslopraktiker i läsfrämjande aktiviteter för yngre barn i förskolan
Syftet med forskningsprojektet är att undersöka yngre barns fysiska kontakt med böcker och vistelser i bokinredda rum i förskolan, samt de värden och uppfattningar om sociomateriella läspraktiker som pedagoger knyter till bokumgängen.
Syftet är vidare att historisera de sociomateriella läspraktiker som äger rum i verksamheter för yngre barn i syfte att (re)konstruera de diskursiva skiften som ägt rum under 1900-talet vad gäller yngre barns boksamvaro. För att undersöka yngre barns sociomateriella läspraktiker planeras fältarbete att genomföras på tre förskolor, samt fokusgruppsintervjuer med pedagoger på respektive förskola. Den historiska undersökningen görs genom arkivstudier av diverse publikationer där yngre barns sociomateriella läspraktiker har behandlats, framför allt i tidiga versioner av tidskriften Förskolan. Det teoretiska underlaget för undersökningen är poststrukturalistiskt, med ett fokus på affektiva praktiker, kroppslighet, kön och ålder.
Forskningsområde
- Samhällsvetenskap
- Annan samhällsvetenskap
Forskningsmiljö / Institution
- Övrig forskning
- Institutionen för individ och samhälle
Projektledare
Forskningsfinansiär
- Vetenskapsrådet
Projekttid
2024 - 2027