Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Projektet syftar till att utveckla en grundläggande förståelse av sambandet mellan
processparameter-mikrostruktur-funktionellprestanda i avancerade termisk sprutning processer såsom HVAF (High Velocity Air Fuel) och SPS (Suspension Plasma Spraying) för att möjliggöra beläggningar med specifikt anpassade mikrostrukturer och hög prestanda. Den nya kunskapen kommer att specifikt inriktas mot tre industriella applikationer som överensstämmer med Energimyndighetens strategi: (i) miljövänliga dammfria belagda bromsskivor (ii) beläggningar för lätt-vikt Al-baserade bromsskivor och (iii) optimalt utformade lager för bränslecellsapplikationer. Den huvudsakliga ambitionen är att demonstrera en nästa generations beläggningsplattform, baserad på HVs unika forskningsanläggning och kunskap inom termisk sprutning i Sverige, för att uppfylla den långsiktiga visionen av det energieffektiva fordonsprogrammet d.v.s. minskad beroende av fossila bränslen, användning av nya material och mildra miljöpåverkan.

Forskningsområde

  • Produktionsteknik

Forskningsmiljö / Institution

  • Produktionsteknik
  • Institutionen för ingenjörsvetenskap

Projektledare

Medverkande Högskolan Väst

Forskningsfinansiär

  • Energimyndigheten
  • Statens Energimyndighet

Projekttid

2018 - 2021

Senast uppdaterad