Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
För att skapa en grund att stå på initialt i SESMA-projektet gjordes tidigt intervjuer för att kunna kartlägga individers och hushålls olika transportbeteenden, samt ta reda på vilka drivkrafter som ligger bakom dem.
Ett tiotal djupintervjuer genomfördes med intervjudeltagare bosatta i Västsverige och i/runt Trollhättan, några bodde även i Reykjavik, Island. De hade alla mer eller mindre olika mobilitetsvanor och livssituationer. Till exempel så har vi har talat med karriäristen som älskar sin bil mer än allt annat på jorden, studenten som saknar körkort helt och föräldern som använder sig av både bil, cykel och kollektivtrafik.
Resultatet av intervjuerna visar att drivkrafterna bakom val av transportmedel kan variera mycket från person till person. En drivs av miljötänk, en annan av ekonomi och en tredje av social status. Gemensamt för de flesta intervjupersoner var att de hade en positiv inställning till framtidens smarta mobilitet.
Ytterligare framgick det tydligt att när det kommer till att äga en bil är få är medvetna om vad det faktisk kostar. De flesta tänker på bensin och bilens kostnad i sig, men glömmer till exempel att räkna med parkeringar, förskärningar och/eller övriga avgifter.
Djupintervjuerna ligger till grund för de personas som skall kommat att formulerats. De kommer i sin tur att användas vid utveckling av digitala tjänster (arbetspaket 6) och riktlinjer för framtida stadsplanering (arbetspaket 8).
Dessa kartläggande intervjuer är en del av arbetspaket 2.