Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Matematik och matematikdidaktik ingår som en del i utbildningen i såväl förskollärarprogrammet som i grundlärarprogrammen (F-3, 4-6 och fritidslärare). I den matematikdidaktiska forskningsmiljön finns ett behov av att stärka forskningsanknytningen i matematikdidaktik i samtliga program för att även kunna utveckla undervisningen i programmen.
Genom att bygga upp en matematikdidaktisk forskningsmiljö finns det goda förutsättningar för att miljön ska bidra till att lärarstudenters, liksom även till att i förlängningen också barns och elevers, matematiklärande utvecklas.
Syftet med projektet är att utveckla matematikkurserna i lärarprogrammen så att studenterna blir stärkta i att designa en helhet i undervisningen, som omfattar att kunna planera, genomföra och följa upp matematikundervisning för barn och elever i förskola och skola. Vidare är syftet att visa hur lärarutbildare är vetenskapligt förankrade i genomförandet av utbildningen i matematik och matematikdidaktik.
Samarbete planeras med den matematikdidaktiska forskningsmiljön för förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammen vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet, som leds av professor Joakim Samuelsson.
Lärarutbildningen på Högskolan Väst
2021 - 2021