Ett utökat barn- och elevhälsoarbete
Detta är en forskningssamverkan med Grästorps kommun där effekterna av ett utökat barn- och elevhälsoarbete i skolan evidensbaseras.
Det här forskningsprojektet handlar om barn- och elevhälsoarbete i skolan. Svensk socialtjänst har av tradition varit del av svensk välfärd som på kommunal nivå ansvarat för socialt utsatta barn och ungdomar. De senaste 10 åren har vi kunnat följa en utveckling där socialtjänsten utökat sitt samarbete med andra aktörer inom välfärdsansvaret, då främst med skolan. I detta projekt kommer en utökad och fördjupad elevhälsa erbjuda insatser, som av tradition erbjudits av socialtjänsten, som ett försök att i förebyggande syfte öka tillgängligheten av stöd till barn och familjer.
Syftet med projektet är att öka tillgängligheten och effekten av elevhälsan i skolan. Team Agera, som är en utökning av den etablerade elevhälsan i Grästorp, är ett tvärprofessionellt team (bestående av lärare och socialarbetare), som arbetar med evidensbaserade metoder i kombination med en bred kompetens. Under projekttiden kommer Team Agera att utöka sina insatser till att inkludera alla skolbarn och deras familjer i syfte att öka tillgängligheten till stöd och hjälp. Målet är att genom ökad tillgänglighet bidra till att barn och familjer i riskmiljöer erbjuds tidigare, snabbare och effektivare hjälp. I vilken mån projektet bidrar till en ökad tillgänglighet och en ökad effekt av elevhälsan kommer att utvärderas av Högskolan Väst.
Deltagande forskare på Högskolan Väst
Emma Sorbring
Anette Bolin
Samarbetspartner
Mattias Ymefors, Team Agera, Grästorps kommun
Extern finansiering från
Statens folkhälsoinstitut
Pågår
2013-2015
Nyttan med forskningssamverkan
Ny forskning skapar verksamhetsutveckling i Grästorps kommun
Kontakt