Uppgiftsväxling och utveckling av omvårdnadsexpertis på en vårdavdelning
Syftet är att följa hur omvårdnadsexpertis utvecklas under uppgiftsväxlingsprocessen mellan sjuksköterska och undersköterska i sjukhuskontext.
Licentianden, Maria Detlin, leder projektgrupp på vårdavdelning under en tidsperiod av 2-3 år där syftet är att följa hur arbetet med uppgiftsväxling mellan sjuksköterska och undersköterska utvecklas.
Projektet genomförs genom att identifiera framgångsfaktorer och utmaningar samt effekter på sjuksköterskans utveckling av professionell kompetens vid uppgiftsväxling mellan sjuksköterska och undersköterska.
Data kommer att analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv med hjälp av Engeströms aktivitetsteori (Engeström, 2001; 2015). Resultatet förväntas att ge en beskrivning av förutsättningarna att utveckla omvårdnasexpertis för nyutbildade sjuksköterskor vid uppgiftsväxling till undersköterska. Eventuellt kommer studien kunna ge vidare förslag på hur uppgiftsväxling i vården kan organiseras för att skapa expansivt lärande mellan professionerna (Engström, 1999) och en god och säker vård av patienterna.
Forskningsområde
- Organisation Lärande och kompetens
Forskningsmiljö / Institution
- Lärande och vårdande för hållbar hälsa, LOV
- Institutionen för hälsovetenskap
Projektledare
Medverkande Högskolan Väst
Övriga projektmedverkande
Projektgrupp inom NU-sjukvården:
Cosmin Brancovivi, Överläkare
Monika Brancovici, leg. sjuksköterska/amputations-koordinator
Annica Hansson, undersköterska/utvecklingssköterska/PCA-coach
Kamilla Siljevall, specialistundersköterska
Birgitta Johansson, undersköterska/SAMSA-ansvarig
Jessica Gustavsson, fysioterapeut
Cecilia Vänman, arbetsterapeut
Forskningspartner
- NU-sjukvården
Projekttid
2019 - 2022