Forskningspraktik
Mastersprogram inom Arbetsintegrerat Lärande
Vad är forskningspraktik?
- 15 högskolepoäng
- 20 timmar/vecka under 20 veckor
- Forskningsaktiviteter
- Möjlighet till samverkan, skapa relevant avancerad kunskap
Studenterna, både svenska och internationella, skall självständigt - men i nära samarbete med yrkesverksamma hos värdorganisationen - arbeta
fördjupat med att planera och tillämpa teoretisk kunskap på praktiska utmaningar i verkliga sammanhang vid en värdorganisation. I samarbete
identifierar ni relevanta forskningsproblem och väljer lämpliga metoder som ligger i linje med akademiska och organisatoriska mål. På så sätt ges våra studenter möjligheten att få arbeta i konkret samverkan med det omgivande samhället genom att adressera samhällutmaningar
och identifiera hållbara lösningar. Vid sidan om forskningspraktiken har studenterna även kursarbete som syftar till reflektioner kring forskningspraktikens lärandeprocesser ifrån olika AIL perspektiv.
Vad innebär det att vara värd?
- Handleda en eller flera studenter
- Gemensamt med studenter och högskolan sätter
upp en forskningsplan.
Fördelar för er organisation
- En värdefull resurs
- Samskapande teoretisk och praktisk kunskap
till exempel genom:
- Datainsamling: t.ex. intervjuer, statistik, kartläggning, dokument, observationer etc.
- Datasammanställning: t.ex. kalkyler, arkivering, överföring till mjukvara etc.
- Dataanalys: t.ex. författande av rapporter, ansökningar, förslag etc., där forskningsmetoder appliceras till relevant data för att besvara frågeställningar som på ett eller annat sätt berör värdorganisationens verksamhet.
Arbetsintegrerat lärande som huvudområde
Kontakta vår samordnare för forskningspraktik och låt oss utforska hur en samverkan hade kunnat se ut!
”Mitt arbete startade med att analysera möjligheterna kring att applicera 3D-betongtryckning för vattenburna strukturer. Jag gick igenom tidigare fallstudier för att identifiera användbara metoder. Tillsammans med ingenjörer och arkitekter fick vi det att fungera. Det var en fantastisk upplevelse.”
”Att ha forskningspraktikanter i sin verksamhet är både inspirerande och utmanande. Studentens perspektiv kring arbete och lärande bidrog med infallsvinklar som vi tidigare inte beaktat, men som vi tar med oss i våra framtida processer.”