Vi använder kakor (cookies) på vår webbplats för att den ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Hälsa och utbildning är två viktiga mål i Agenda 2030 för en hållbar utveckling. Att studera huruvida psykisk hälsa kan främjas och den stressrelaterade psykiska ohälsan kan stävjas med högskolan som arena är därför angeläget både ur ett samhälls- och ett individperspektiv.
- Projektet riktar sig till unga vuxna i högre utbildning och har det övergripande syftet att utforska villkor, resurser och strategier på organisations och individnivå, som främjar studenters psykiska hälsa och i förlängningen lärande. Utgångspunkten är att en god psykisk hälsa ses som en resurs för ett hållbart lärande samtidigt som ömsesidigheten i relationen mellan hälsa och lärande beaktas, eftersom utbildning och lärande är också viktiga förutsättningar för hälsa. Tidigare studier och kartläggningar har visat att stressrelaterad psykisk ohälsa ökar bland unga vuxna i allmänhet och bland högskolestuderande i synnerhet.
- En pågående delstudie undersöker sjuksköterskestudenters resurser för att hantera stress och oro vid verksamhetsförlagd utbildning. Den genomförs i kontexten av sjuksköterskeutbildningen vid högskolor och universitet i Västsverige.
- Under projekttiden har framtida delstudier planerats, vilka kommer att inkludera kartläggning av unga vuxna högskolestuderandes studiemiljö med fokus på faktorer som kan främja psykisk hälsa; unga vuxna högskolestuderandes förståelser och upplevelser av stress och strategier för att hantera denna; utveckling av en intervention för hälsofrämjande studiemiljö i högre utbildning.
2021 - 2022