Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.
Meny Stäng
Sök
Här visas pågående och avslutade forskningsprojekt på Högskolan Väst. Projekten är listade i bokstavsordning.
Rekryteringen av en adjungerad lektor ingår i kärnområdet Iindustriellt arbetsintegrerat lärande (I-AIL) och har särskilt fokus på industriell transformation och ledarskap i tillverkningsorganisationer där artificiell intelligens (AI) utvecklas och tillämpas.
Projektet syfte är att utforska lärares och studenters kunskapsutveckling genom undervisning och lärande vid ett kliniskt lärandecentrum (KLC) där normkritisk pedagogik används, samt att undersöka studenters attityder till normer före och efter undervisning vid KLC
Syftet med projektet är att skapa ett transeuropeiskt ”praxisgemenskap” i ett nätverk av vårdutbildare och vårdgivare som tillsammans och med gemensamma metoder arbetar för att förbättra kapacitet för att utveckla undervisning av hög kvalitet och stor synlighet gällande frågor som handlar om EU:s gemensamma diskrimineringsgrunder genom normmedvetenhet/normkritik.
Projektet är ett samarbetsprojekt med universitet i Cape Town inom ramen för ett SASUf samarbete.
I detta projekt är relationen mellan digital stress, välmående och hållbarhet, mer specifikt ledarskap på den hybrida arbetsplatsen i fokus.
Syftet med projektet är att med hjälp av digitala lösningar utveckla innovativa arbetssätt för att uppnå hållbar hälsa i arbetslivet för anställda i produktionsindustrin.
Projektet genomförs inom fältet för kommunikations- och diskursstudier där syftet är skapa kunskap om graden av jämlikhet och delaktighet inom vård-och omsorg i de tre Skandinaviska länderna.
KOLS syftar till att identifiera, designa och genomföra kompetensutvecklingsinsatser på avancerad nivå inom området ledning och organisering avseende digitalisering och hållbar utveckling/ledarskap.
Korta, långa och oplanerade stopp i automatiserade produktionsprocesser är dyra, ofrånkomliga och kan inte förutspås och därför inte hanteras i förväg i system- och processmodeller. Utifrån fördjupade behovsanalyser av vanligt förekommande fel vid produktionsstopp är målet att designa ett AI/AR-system för operatörer och underhållspersonal som underlättar återstart av produktionen.
Vi utvecklar en systemisk och flexibel övergång mellan yrkeshögskola och högre utbildning!
Högskolan Väst har tillsammans med åtta andra svenska lärosäten tilldelats 40 miljoner kronor av Vetenskapsrådet. Pengarna ska gå till att utveckla en ny forskarskola för att stärka lärares förmåga att digitalisera undervisningen.
Projektet syfte är att utveckla en ny forskningsintegrerad utbildningsmodell, som ger förutsättningar för stärkt forskningskompetens inom såväl akademi som näringsliv. Målet är att attrahera fler, bättre förberedda, forskare, som mer korrekt speglar den svenska befolkningen både i kön och akademisk bakgrund, och som fortsätter att arbeta inom den svenska hållbarhets- och gröna omställningssektorn.